Markedsføring på Google Adwords og SEO

Markedsføring på Google Adwords og SEO

Hvis du ønsker å bli sett på nett gjennom søkemotorer, er det vanligvis to måter du kan velge å gå; SEO eller markedsføring på Google AdWords. Det florerer av diskusjoner om hva som gir best ROI (Return on investment) Det er selvsagt et interessant spørsmål som mange prøver å gjøre seg klok på, og svaret vil ofte være forskjellig, avhengig av hvem du spør. Jeg tror imidlertid at en kombinasjon av begge verktøyene gir den absolutt beste ytelse, selv om du allerede ranker høyt organisk.

 

Fokuser på SEO!

SEO som er en forkortelse for søkemotoroptimalisering innebærer å optimalisere sitt nettsted i forhold til utvalgte, viktige søkeord som er relevant og viktig for ens publikum. Dette er en kunst i seg selv, og det krever innsikt i en rekke sentrale begreper som CRO (optimalisering i forhold til konverteringsfrekvens), CTA (Call to Action) og USP (Unique Selling Points).

Med erfaring fra nettbutikkdrift og markedsføring på nett har vi sett at i de fleste tilfeller fokuserer man gjerne på søkemotoroptimalisering først. Dette kan gjøres gjennom å optimalisere tekstinnhold, metabeskrivelse (metatag), titteltag slik at man oppnår bedre rangering i organiskesøk på Google. De organiske søkeordene er nemlig svært viktig for en nyoppstartet butikk/nettside fordi sterke organiske rangeringer kan også ha en snøballeffekt i forhold til betalt trafikk.

 

Kombinasjonen gir bedre resultater

Er det en ulempe med søkemotoroptimalisering, så er det at det ofte kan ta flere måneder før du får virkelig framgang i organiske rangeringer på de store søkeordene. Videre er det mange faktorer som er viktige i forhold til hvordan vi bestemmer ulike søkeord. Google vil blant annet se på reaksjonsevne, SSL-sertifikater, tilbakekoblinger og mer. Man kan ikke forvente en topplassering ved å fokusere utelukkende på OnPage SEO, selv om det hjelper enormt. Man må også utvise tålmodighet før resultatene vises.

Markedsføring på Google AdWords skaper umiddelbare resultater hvor annonsene du betaler for, vises på toppen av Google. Det er også publisert en studie av NYU, som sier at både høy organisk rangering og betalt Adwords-annonsering gir høyere konverteringer – både gjennom organisk søk og Adwords!

 

Trenger du hjelp til å markedsføre din bedrift på nett? Ta kontakt med oss gjennom kontaktskjema eller chatboksen inne på digitalprofilering.no for en uforpliktende samtale!

Scroll to top

Kontakt oss i dag!